SALLY III
Konstruert og bygget av Jac M. Iversen, Soon i 1920/21 for egen regning etter svensk klassedefinisjon for 30 kvm skjærgårdskrysser.

Seilareal                30 kvm
Største lengde                12,00 meter
Lengde vannlinje        7,65 meter
Største bredde                1,62 meter
Dyptgående                1,35 meter
Deplasement                2,43 tonn
Kjølvekt                1,2 tonn bly
Skrogmateriale                mahogny

Etter ett år i Jac M Iversens eie ble Sally III solgt til Einar With i Kristiania som kalte henne Lisbeth. I 1923 står Einar With oppført i KNS årbok med Lisbeth II. Sally er videresolgt til Sverige. Fra 1926 er Sally å finne med navnet Måsungen i Svenska Sägelsällskapets årbøker. Vi kjenner i dag 11 ulike svenske eiere til Måsungen.
Måsungen S55, ble gjenfunnet i relativt god stand i Sölvsborg helt sør i Sverige i 1995 og kjøpt tilbake til Son av Sallys venner i 1996. Etter restaureringen frem til våren 1998 ble Sally sjøsatt under sitt opprinnelige navn med registreringsnummer 30 N 1.
Restaureringen ble for det meste ledet av Anstein Spone, finansiert for det meste av Fridtjof Thome.
Etter en del år på sjøen falt noen brukere fra. Noen flyttet til andre steder og andre skaffet egne båter.

Sally ble liggende syv år på land i bua på Son Havn. Men  nye krefter i Soon Wather Kystlag - Sallys venner, tok tak og fikk den på vannet, rigget og seilkar i juni 2014. Igjen med god hjelp fra Anstein Spone.
Årene har ikke tæret på Sally, snarere tvert om. Hun ble seilet inn til 1. plass i sin første regatta, i Classic Race Week den 19.juli 2014. Mannskapet var noen av de nye initiativtagerne.
Formell eier er i dag Follo Museum.
Som dokumentasjon av Sally foreligger originaltegninger av skrog, rigg og seil, godkjent av Svenska Sägelsällskapet i 1921. Ny tegning av riggen i 1931, slik Sally er rigget i dag. I tillegg fotografier og oppføring i startlister.
Sally III vant Sägelsällskapet Æolos ærespris i Gøteborg i 1921. Sølvpokalen ble gitt som gave til Soon Seilforening i 1995 av Jac M. Iversens sønner Henrik og Axel  Iversen. Pokalen er utstilt i foreningens lokaler.

Jac M. Iversen
Jac M. Iversen, 1884 - 1974, var født i Kristiania, men familien flyttet tidlig til Moss. Ved århundreskiftet startet Jac og faren Moss Baatbyggeri og Reparasjonsverft. Den første konstruksjonstegningen er signert 3. januar 1903. I 1904 reiste Jac til USA og arbeidet delvis ved onkelens verft i Portland og ved Lawleys verft i Boston. Han tok også ingeniørutdannelse i USA.
I 1907 lånte Jac M. Iversen penger og etablerte eget båtbyggeri på den gamle verftstomten til Schinrud i Son - den nåværende Glenneparken. Med 2 års spesialutdannelse fra USA i å bygge seil- og motorbåter , fikk Iversens konstruksjoner og håndverk godt rennommé og virksomheten i Son vokste raskt. På det meste var ca. 40 personer ansatt. Iversen vant flere konstruksjonskonkurranser og regnes i Norge blant kjente båtkonstruktører som Collin Archer, Johan Anker, Bjarne Aas og Richard Furuholmen.   




 FORSIDE

 BILDER

 HISTORIE





Fra Jac M. Iversens båtbyggeri i Son